Inackorderingstillägg - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDu som går en gymnasial utbildning kan få inackorderingstillägg till och med vårterminen det år du fyller 20 år. För att beviljas inackorderingstillägg ska du vara antagen genom så kallad förstahandsmottagning eller till riksrekryterande kommunal utbildning. Mottagning i första hand innebär att du är antagen till utbildningen på samma villkor som elever som är bosatta på utbildningsorten. Det krävs att du studerar på heltid för att du skall få inackorderingstillägg. Restiden mellan hemmet och skolan ska vara minst tre timmar per dag. Med restid avses tiden från det att du lämnar hemmet till skoldagens början samt tiden från skoldagens slut tills du är hemma. Håltimma(r) i början och slutet av skoldagen räknas inte in i restiden.
Du kan få inackorderingstillägg även om den utbildning du söker finns i din hemkommun. Detta gäller exempelvis om du blivit antagen till utbildningen av personliga skäl eller om dina föräldrar flyttat och du bor kvar för att fullfölja din utbildning
Du kan inte få inackorderingstillägg samtidigt med ersättning för dagliga resor (t ex busskort).
Du skickar en ansökan om inackorderingstillägg inför varje nytt läsår. Under ett normalt läsår beviljas inackorderingstillägg för fyra månader på höstterminen och fem månader på vårterminen. Värt att notera är dock att inackorderingstillägget utbetalas högst 1 månad retroaktivt från det att ansökan lämnats in. Inackorderingstillägg betalas ut i efterskott månadsvis, vanligen den sista bankdagen i månaden. Pengarna sätts in på det bankkonto du anger i din ansökan.
Beroende på avståndet (närmaste väg) mellan hemorten och skolorten beviljas inackorderingstillägg med följande belopp:
Avstånd i km Kr/mån (beslutade för 2024)
0-60 1 910
61-120 2 130
121-250 2 420
251-700 2 800
701 - 3 220
Den som felaktigt tar emot inackorderingstillägg är skyldig att genast återbetala beloppet. Beslut om tillägg grundar sig på de uppgifter som lämnats i ansökan och av skolan. För att undvika krav på återbetalning är det viktigt att göra en anmälan till berörd skola samt till Utbildningsförvaltningen i Skara kommun om något av ovanstående inträffar.
Inackorderingstillägg för studier vid friskola, folkhögskola, riksinternatskola och utomlands handläggs av Centrala Studiestödsnämnden, CSN, www.csn.se
Om du vill ha mer information kring inackorderingstillägg kan du kontakta någon av våra studie-och yrkesvägledare som du når via kommunens Kontaktcenter.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Personuppgifter som lämnas i denna handling eller denna e-tjänst behandlas av Skara kommun för administration och andra åtgärder som behövs för fortsatt handläggning. Vi följer aktuell dataskyddslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- 12 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordningen i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Katedralskolan
katedralskolan@edu.skara.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Busskort
- Kontaktuppgifter sökande
- Uppgifter elev och skola
- Anledning
- Ansökningsuppgifter
- Utbetalning av inackorderingsbidrag
- Förhandsgranska
- Skicka in