Bostadsanpassningsbidrag - Ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningBostadsanpassning
Om du på grund av bestående sjukdom eller funktionsnedsättning behöver få din bostad anpassad kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Bidrag ges till fasta installationer som underlättar ditt dagliga liv, till exempel att du kan förflytta dig i din bostad, sova och vila, sköta din hygien, laga mat och äta samt ta dig in och ut ur din bostad.
Du kan få bostadsanpassningsbidrag för en bostad du äger, för en hyresrätt eller bostadsrätt. För anpassning av hyres- eller bostadsrättslägenhet behövs fastighetsägarens tillstånd.
Att förbereda ha koll på
-
intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig
-
åtgärdsförslag på anpassning
-
fastighetsägares medgivande (i förekommande fall)
-
nyttjanderättshavares medgivande (i förekommande fall)
-
fullmakt från sökanden om du agerar som ombud
Det är du som sökande som ska inhämta fastighetsägarens medgivande. För att bidrag ska kunna beviljas krävs att fastighetsägaren ger sitt medgivande till anpassningen och inte kräver ersättning för återställning. Fastighetsägare är den som äger en bostad helt eller delvis. Det kan till exempel vara din hyresvärd, bostadsrättsförening eller maka/make i småhus. Om fastighetsägaren/na inte ger sitt medgivande måste ansökan avslås. Fastighetsägaren har ingen skyldighet att ge medgivande.
Fastighetsägare kan ge sitt medgivande digitalt via tjänsten Bostadsanpassning - medgivande från fastighetsägare eller ta kontakt med Skara Kommuns kontaktcenter telefon 0511-320 00 eller besök Stadshuset, Södra Kyrkogatan 2, Skara
Sökanden ansvarar för att få nyttjanderättshavares medgivande. Är det flera personer som står på köpeavtalet för bostadsrätten eller hyreskontraktet måste alla medge att åtgärderna får utföras. Om inte samtliga nyttjanderättshavare över 18 år ger sitt medgivande måste ansökan avslås.
Nyttjanderättshavare kan ge sitt medgivande digitalt via tjänsten Bostadsanpassning - medgivande från nyttjanderättshavare eller ta kontakt med Skara Kommuns kontaktcenter telefon 0511-320 00 eller besök Stadshuset, Södra Kyrkogatan 2, Skara
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsotillstånd
Personuppgifter som lämnas i denna handling eller denna e-tjänst behandlas av Skara kommun för administration och andra åtgärder som behövs för fortsatt handläggning. Vi följer aktuell dataskyddslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordningen i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@skara.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Inloggning och signering med E-legitimation
- Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig
- Åtgärdsförslag på anpassning
- Medgivande fastighetsägare
- Medgivande nyttjanderättshavare
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Bostadsuppgifter
- Funktionsnedsättning
- Medgivande
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in